28 Mayıs 2016 Cumartesi

Filizlendirme 🌱 Ve Çimlendirme 🌾

Vegan olmasam bile bazı vegan beslenme metotları var ki sağlıklı beslenme konusunda oldukça olumlu katkı sağlayarak yol kat etmeme yardımcı oldu. Bunlardan birisi de filizlendirme ve çimlendirme.
Filizlendirme baklagil, tahıl, tohum, çekirdek ve badem gibi sert kabuklu yemişlerin çimlenmeye başlaması sürecidir. Yenebilir bütün tahıllar, tohumlar, sert kabuklu yemişler ve ayçiçeği çekirdeği gibi bazı çekirdekler filizlendirilebilir.



Filizlendirilen bu tahıllar, tohumlar ise salatalarda, sandviçlerde, yoğurtla birlikte veya damak zevkine göre pek çok farklı gıda ile birlikte hatta çerez gibi atıştırmalık olarak ya da pişirilerek tüketilebilir.

Buğday, fasulye, nohut gibi baklagillerin kendisini yiyebileceğime göre neden filizlendireyim diyebilirsiniz. Bu sorunun yanıtı çok özetle şu maddelerde gizli:

  • Tohumlar kendilerini uzun süre koruyabilmek için değerli besinleri antibesinsel maddelerin içinde koruma altına almıştır. Çünkü her canlı gibi bitkiler de hayatta kalmak ve türünü idame ettirmek üzere programlanmışlardır. Filizlendirme, uyuyan tohumu canlı bir bitkiye dönüştürür ve anti besinsel maddeler açılarak içindeki değerli besinleri sunar. Yani tohum uygun koşullar sağlandığında filizlenir. Fitik asiti parçalanır ve tohum içerisindeki tüm mineraller, vitaminler, besin öğeleri açığa çıkar. Filizlendirilmiş yiyecekler bu sebeple vitamin, mineral, fitobesin, enzim, protein ve yağ asitleri bakımından zengindir.
  • Filizlendirilmiş baklagil ve tohumlarda pek çok vitamin vardır ve filizlendirilmeden tüketilenlere göre kat be kat daha çok vitaminesahiptirler. Yale Üniversitesinden Dr. Burkholder yulaf filizlendirildiğinde B2 vitamini (riboflavin) içeriğinin %500 e , folik asit içeriğinin %600 e fırladığını belirtiyor.
  • Filizlendirilmiş yiyecekler deniz sebzeleri ve mavi-yeşil alglerle birliktedünyanın en iyi üç protein kaynağından birini oluşturur. İçeriğindeki protein vücudun ihtiyaç duyduğu şekilde, yani ham amino asit halindedir.
  • Proteinleri amino asitlerine ayrılmış halde olduğundan mide onları kullanabilmek için parçalamak zorunda kalmaz. Sindirimi kolaydır.
  • Yapılan araştırmalar fasulye filizinin olağanüstü bir şekilde bol miktarda yüksek kaliteli protein içerdiğini gösteriyor. Örneğin maş fasulyesi filizi bol proteinli bir besin olan biftekten bile %25 ten fazla oranda protein içeriyor. Soya fasulyesi filizi de aynı oranda protein içeriyor.
  • Filizlerin içindeki karbonhidrat ve yağlar daha kolay hazmedilir.Filizlendirilmiş besinlerin daha kolay sindirilmesinin bir başka nedeni de yemeklerimizi sindirmemizde yardımcı olan enzim bakımından zenginolmalarıdır. Pişmiş bir yemekten önce filizlendirilmiş besin tüketmek sindirimi kolaylaştırabileceği için mide ve bağırsaklarınızı da rahatlatabilir.
  • Besleyici olmasının yanında kalorisi düşüktür.
  • Ayrıca bu filizleri tüketmek vücudu daha alkali hale getirir.

Filizlendirilmiş gıdaları tüketmek için yeterince gerekçemiz olduğuna göre devam edelim anlatmaya.

Neleri  Filizlendirebiliriz? 🍃

  • Bezelye, börülce, maş fasulyesi, soya fasülyesi,  yeşil mercimek, nohut, yonca, ayçekirdeği, susam, buğday, yulaf, arpa, darı, hardal tohumu, kabak çekirdeği filizlendirilebilir. Ancak filizlendirmek istediğimiz bitkinin kabuklu olması gerekir. Örnek kırmızı mercimeği veya beyaz pirinci filizlendiremeyiz.
  • Yer fıstığı bilinenin aksine kuru yemiş değil baklagildir. Bu yüzden onu da rahatlıkla filizlendirebilirsiniz. Yalnız tabii ki, sadece çiğ ve ham halini.
  • Özellikle tohumları tohum satan yerden değil doğal (organik) ürünler satan dükkanlardan almalıyız. Çünkü tohum satan yerlerde satılan tohumların çoğu ilaçlanmıştır veya benzeri  kimyasal işlemlerden geçmiştir.
  • Baklagiller de kırılmamış ve bütün olmalı filizlendirmek için. Tohum, tahıl ve baklagiller radyasyon, pastörizasyon ve ısıl işleme tabi tutulmamış doğal hallerinde olmalı.

🌱 Filizlendirme işlemi gerçekten çok zevkli. Kapalı kutu şeklindeki minnak bir tohumun mutfağınızda sadece bir parça suyun etkisi ile nasıl da dallanıp budaklandığını gün be gün izlemek gerçekten ruhsal bir terapi aynı zamanda. İnsan kendini ilkokulda deney yapan bir öğrenci gibi hissediyor. Tabi bir de çocukların da ilgisini çeken ve onlar için öğretici bir işlem.

Filizlendirme nasıl yapılır?

Belki sonda belirtmem gerekeni başta belirtmeliyim. En önemli husus küf oluşturmadan temiz bir şekilde filizlendirmek. Farklı tohumlar, bakliyatlar kullanarak bol bol deneme yaparak oldukça pratik yöntemler geliştirebilirsiniz.

Ben filizlendirme çalışmalarıma buğday ve maş fasulyesi ile başladım. İyi ki de öyle yapmışım. Çünkü çok hızlı sonuç veriyor. İkisinin filizi de çok leziz. İhtiyacınız olan şey ise filizlendirilecek bakliyat vb, su, uygun kap ve tülbentBaşlangıç için küçük miktarlarda filizlendirme yapmanızı öneririm. Çünkü büyük miktarlarda küf ve maya gelişimini engellemek daha güç olabiliyor.

Maş fasulyesini şöyle filizlendirdim;



  • Bir çay     bardağı  kadar yabancı maddelerinden     temizlenmiş organik maş fasulyesini genişçe bir cam kavanozda üzerini     geçecek kadar su ilave edip  üzeri tülbent ile örtülü olarak oda sıcaklığında 10-12 saat kadar beklettim.
  • Üzeri     örtülü olarak karanlık bir yerde bekleyen fasulyeleri ertesi gün tülbentten     süzerek birkaç sefer sudan geçirerek yıkadım. (Bu bulanık suyu evdeki     çiçekleri sulamak için kullanabilirsiniz, bu onlara iyi gelir) Bu aşamada     güzelce yıkamak fasulyenin dış yüzeyinde bulunan kirliliklerin     uzaklaştırılması açısından önemlidir. Kavanozun ağzını tekrar tülbent ile  örttüm ve tülbenti lastik bant ile sabitledim. Tülbent gibi ince gözenekli     bir bez ile örtmek önemli. Çünkü ağzı bu şekilde kapalı olduğu için     çevresel küfler maş fasulyemizin üzerine düşmeyecektir. Aynı zamanda hava  transferi de olacaktır. Bu nedenle metal bir kapak ile kapatmayınız.
  • Kavanozu     fasulyelerin yıkama  suyunun iyice süzülmesi için ağız kısmının altına havlu koyarak mutfak tezgahı üzerinde açılı bir şekilde koydum.
  • Suyu iyice     süzüldükten sonra kendi nemi ile direkt güneş ışığı almayan uygun bir  mutfak köşesinde beklettim. Güneş ışığı alır ise fasulye filizleri yeşillenmeye başlar
  • Kurumalarını     önlemek için her sabah ve akşam birer kez sudan geçirip tülbentten iyice süzdüm ve  5 gün kadar aynı işlemi tekrarladım. Sıcak havalarda daha sık  yıkanabilir.
  • Gün be gün filizlerin çıktığını sabahtan akşama boylarının uzadığını görmek müthişti. Başlangıçta kullandığım maş fasulyesi sadece 1 çay bardağı     kadardı. Her     gün sudan geçirmek için tülbenti açtığımda kat be kat çoğaldığını gerçekten nasıl da canlı formda olduğunu seyretmek çok keyif vericiydi.     Hele ki filizlerin ucunda minicik yaprakları görmek.. Filizlendirildikten sonra boyları ve hacimleri oldukça büyüdüğü için kavanozu ilk başta fazla doldurmamak önemli
  • En son maş fasulyesi filizlerini su dolu bir kaba koyup suyu bolca açarak ayrılan yeşil kabukları ayıkladım. Yeşil kabukların önemli bir kısmı hafif olduğu için zaten suyun üzerinde birikti ve kolaylıkla alabildim. Altta kalanları da sallayarak yine suyu bolca açarak suyun üzerine çıkmasını sağladım. Sonra tekrar maş fasulyesi filizlerinin yıkama suyunu süzdüm.
  • Artık maş fasulyesi tüketim için hazır. Bir süzgecin üzerine alarak sularını tamamen uzaklaştırdım ve fazlasını buzdolabında muhafaza ettim.Yalnız filizleri buzdolabına  koymadan önce iyice kağıt havlu ile kuruttum ve kağıt havluyla gevşekçe  sararak cam kavanozun içine koydum. Ağzını kapayarak sakladım. Besin  değerlerinden daha çok faydalanmak için en fazla birkaç gün gibi kısa sürede tüketmenin doğru olacağını zannediyorum.




Filizlerin  nasıl da tatlımsı bir tadı var. İnanın böyle yazarak anlatması yapmasından daha uzun sürdü. 😊 Gerçekte çok zahmetsiz ve eğlenceli bir iş. Maş fasulyesi filizini salatalarda, yoğurtla, üzerine nar ekşisi dökerek veya limon sıkarak  pek çok farklı şekilde tüketebilirsiniz.

Bunlar hep sağlıklı yaşam için küçük, mutlu adımlar….💞 Baharla birlikte canlanmak için ideal olan bu güzelliği kendi kendinize evde yetiştirmenin mutluluğu ise paha biçilemez. 

Buğday filizlendirme ve çimlendirme

Maş fasulyesine benzer bir şekilde buğdayı filizlendirmek de mümkün.Yalnız buğday filizlendirirken küf oluşmamasına epey özen göstermek gerekiyor.(üzerinde beyaz pamuksu oluşumlar var ise bilin ki adım adım küfleniyor ya da hoş olmayan bir yoğun kokuşma mayalanmayı gösterir) O nedenle filizlendirme sürecinde ara ara görsel-duyusal kontrol etmekte , ilk bekletme suyunu döktükten sonra güzelce yıkamakta ve yabani otları taşları ayıklamış olmakta fayda var. Yüksek, kaliteli ve ucuz bir protein kaynağı olmasından dolayı buğday filizini düzenli olarak yetiştirmek ve yemek ideal. Salatalarda gayet de leziz.

Maş fasulyesine benzer şekilde filizlendirdiğimiz buğdayları saksılarda toprağa ektiğimizde ve düzenli suladığımızda birkaç günde minik minik buğday çimi elde ediyoruz. Bir haftada ise serpilip iyice boy atıyorlar. Buğday çimi biraz medyatik illa ki hakkında bir şeyler duymuşsunuzdur. Biraz araştırmayla da pek çok detaylı bilgiye erişebilirsiniz. Ben kanser hastalığını yenen Dr. İlhami Güneral'ın buğday çimi ile ilgili bir röportajını okuduktan sonra epey etkilenmiştim. Buğday çimi suyunun moleküler yapı olarak insan kanına çok benzer özellikte olduğunu, kırmızı kan hücrelerini arttırdığını, yeşil kan denilen klorofilce zengin olduğunu, sıvı oksijenle dolu olduğunu anlatıyordu. Ayrıca  doğadaki en güçlü antikanser madde olan leatril icerdiği için bu hastalığın tedavisinde buğday çimi suyu ile başarılar sağlanabileceğinden bahsediyordu 🌿 Buğday Çimi suyunun diğer bilinen faydaları vücudu hızla alkali yapması, toksinlerden arındırarak bağışıklığı güçlendirmesi. Aynı zamanda aynı ağırlıktaki portakaldan 60 kat daha fazla C vitamini bulunur ve kalsiyum, demir, fosfor, magnezyumca da zengindir. Topraktan bitkiye geçebilen 102 elementten 92’sine sahiptir. Ve şunu da eklemeden geçemeyeceğim ki % 70 klorofil içeren buğday çiminin 1 mini shot u 1,5 kg sebzeye eş değer besin değerine sahip.Yani araştırmaya, denemeye fazlasıyla değer bir besin.




Peki buğday çimini nasıl yiyeceğiz derseniz bu kısım filiz tüketimi kadar kolay değil.Çiğneyerek yemek hem sert olması hem de gerçekten fayda sağlanması için oldukça fazla yenmesi gerektiği için çok bana hitap etmedi. Sıkılıp suyunun içilmesi gerekiyor. Saksılarda yetiştirdiğim buğday çimlerinden yarım çay bardağı buğday çimi suyu elde etmek bile epey zorlu oldu. Aslında bunun için özel düzenekler var.  Ben katı meyve sıkacağında baya çabalayarak sıkmaya çalıştım.Çok zor oldu ve oldukça az elde edebildim. En iyisi smoothie hazırlayayım dedim.Bu süreçte  bütün ev harika bir şekilde taze çimen koktu.Abartmıyorum sadece mutfak değil evin her tarafına yayıldı taze çimen kokusu Gerçekten muhteşemdi. Tadı ise kesinlikle çok şaşırtıcı oldukça tatlı yumuşak. Ancak ben yine de şimdilik teçhizat yetersizliğinden çim suyu olarak tüketmektense  smoothielere  ilave etmeyi veya buğday filizi formunda tüketmeyi tercih ediyorum.

Şimdiden deneyecek olanlara afiyet şifa olsun. 💕



📍  Dipnot: Burada kendi denemelerimi anlatmakla beraber satır aralarına serpiştirdiğim bilgiler için kullandığım kaynaklardan bir tanesi  Brian R. Clement ve Theresa Foy DiGeronimo tarafından yazılmış olan İdeal Sağlık İçin Canlı Besinler  kitabıBir diğeri henüz blogda bahsedemesem de beni çok etkileyen Joel Fuhrman ın Süper Bağışıklık adlı kitabı. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder